Glöm inte NYX-tävlingen på josephinessmink.se!

Nu kör vi på näst sista dagen innan NYX-tävlingen tar slut, passa på att vara med och tävla du också! Inlägget hittar ni här: NYX-tävling
 
Ni vinner produkterna nedan!
 
 
 
 
2
Nelly ♡

Hej!

Jag såg att du har ett stort intresse och kunskap om smink och tänkte därför fråga dig om ett problem jag har, kanske kan du hjälpa mig?

Vanligtvis har jag en ganska fet hy, får lätt finnar osv. När jag applicerar t.ex. foundation eller puder blir huden alldeles kakig och ser torr ut. Vad ska jag göra för att få sminket att se bra ut? Några tips?

Har i nuläget bara en rengöring som ska passa alla hudtyper och primer från Maybelline.

Svar: Hej Nelly!
Absolut, jag har många tips och tricks till det så det blir ett lite långt inlägg som jag hoppas att du orkar läsa ;)

Just när det kommer till rengöring så är de nästan A&O för att foundationen ska sitta bra! Är underlaget dåligt så blir tyvärr också foundationen dålig. Jag har samma problem som du har för tillfället med orenhy och jag använder produkter som är till för det från Clinique och serien heter Anti-Blemish Solutions. Även om du har fet hy är det viktigt att återfukta huden ändå, men ta en ansiktskräm som funkar för fet hy :) Eftersom du verkar ha känslig hy så kan det vara så att du får prova en produkt i taget så att du märker att du inte får mer finnar av den och sen när du märker att det är okej så provar du en till osv. Det tar nästan en månad för huden att repa sig och tills man ser någon skillnad tyvärr.

När det kommer till primer och foundation så ska du använda vattenbaserade produkter och gärna en primer som suger upp överflödigt fett under dagen. MAC har en JÄTTEBRA primer till det som heter Prep+Prime Highlighter och den finns i gul eller rosa beroende på vilken underton du har. Men vill du ha något billigare så tänk bara på att den ska vara för fet hy och vara vattenbaserad. För att det inte ska se kakigt ut kan det underlätta att applicera foundationen med en svamp som man fuktar, den suger upp överflödet och minskar risken för att se kakig ut. Real techniques har en billig orange svamp som du kan hitta på HM, Åhlens, Kicks mfl. Sen är det viktigt att inte ta för mycket. Känner du att du inte får den täckningen du vill ha på finnarna så är det bättre att gå in med en concealer både före och efter foudationen istället. Glöm heller inte pudret! Ett transparent löspuder eller en puderfoundation för extra täckning skulle jag rekommendera :)

Ett sista tips är även att skaffa en så kallad Settingspray. Den gör så att pudret smälter ihop med foundationen och på så sätt så ser man inte så pudrig och matt ut och jag tycker att det motverkar den här kakigheten också :)

Jag hoppas att du fick lite tips och idéer som kan fungera för dig! Hör av dig om du undrar något mer <3
Josephine

Nelly ♡

Åh tack så mycket för ditt svar!

Mycket saker som jag aldrig tänkt på men verkligen ska prova nu. Tack så jätte mycket för dina tips! :)

Svar: det var så lite, tur att du inte blev skrämd av mitt superlånga inlägg;) jag har flyttat min blogg till josephinessmink.se och där kan du läsa fler tips om du behöver:)
Josephine